4 januari - 23 december 1980
23 december 1980 - CDT van Ham en Lou Wilbrink tijdens commando overdracht
Hr.Ms. JAGUAR
4 januari 1980 – 23 dec 1980
Commando Ltz 1 JG van Ham
23 december1980 , neerleggen van het bevel:
“Officieren, Onderofficieren, manschappen…(saluerend, vervolgens op de plaats rust)
God and the sailor we adore
In time of war and not before
When danger is past and things righted
God is forgotten and the sailor slighted…..
Als het gevaar is geweken, is het aftrap met kerk en krijgsmacht. Toenemend welvaart gaat gepaard met afnemend zelfdiscipline en gezag devalueert van een rijksdaalder tot een dubbeltje…dé handicap van de democratie…wèl ons kostbaarste bezit!
Doch bij crisis kijkt de turbulente maatschappij hoopvol op naar het gezag. Dàn immers wordt van het gezag verwacht orde op zaken te kunnen stellen…ook wij vormen het gezag, vanmiddag al op zee… Dit waren de woorden van mij ruim 11 maanden geleden toen ik het bevel opmij nam. In deze periode liggen 20.000 zeemijlen (1x de aarde rond), 114 vaardagen, 39 dagen buitenland met 16 havenbezoeken, 7 x schip van de wacht. Wij hadden primeurs zoals het bezoek aan Helsinki tijdens de troonwisseling van ons vorstenhuis, 7 uren pakijs, president Kekkonen van Finland, bezoek aan Bornholm als eerste NATO-schip sinds de tweede wereldoorlog, Faeroes, niet meer bezocht door de KM sinds 25 jaar…Samen gedeelde leed en vreugd, hoogtepunten en dieptepunten, dat smeedde ons tot een team, ons verbondenheid tot dit schip. Ik citeer:” het moge vreemd schijnen voor sommige mensen, dat een door mensenhanden gemaakt drijvend constructie van staal en wapens zulke diepe gevoelens en misschien wel zelfs emoties kunnen veroorzaken” aldus de britse koningin moeder bij het uit dienst stellen van HMS Ark Royal. Het is evident dat ik dezelfde gevoelens heb, misschien wel meer dan wie dan ook hier aan boord door de functie die ik hier aan boord had.
De boodschap die ik U dit jaar heb aangeboden zal ik als volgt willen samenvatten:
"Een schip is net zo goed als de bemanning denkt dat zij is en U moet het gevoel hebben dat dit schip het beste in de Marine is. Als U dat doet en dat ook luide verkondigt, zal het vanzelf door de marine gaan. Als iets goed gedaan is, vertel het, vertel het aan een ieder. Maar als het slecht is gegaan, laat dát niet van boord gaan, bewaak het, laat het geen achteloos roddelpraat worden. Voeg hier aan toe prestaties, primeurs en een lach, en U zult rijkelijk oogsten in trots en arbeidsvreugde.Dit was wat ik U aandroeg en U, U kwam terug met de prestaties, loyaliteit en een lach. Ik ben U hier erg dankbaar voor en ik ben er trots op dat wij samen zo´n goede naam in de KM hebben weten te vestigen.
Bemanning èn HrMs Jaguar, ik wens U een zeer voorspoedige vaart toe, ik wens U, bemanning en de Uwen een goede Kerst, een blijde jaarwisseling en een zeer voorspoedig 1981 toe. Ik verklaar hiebij het bevel over Hr Ms Jaguar te hebben neergelegd…………”
4 januari 80
In de ochtend bevel overgenomen van Ltz 1 José. In de middag uitgevaren, via Marsdiep en Schulpengat, koud, grijs en veel wind. Cdt speelt met schip ter hoogte van Petten. Cirkelvaren, remweg bepalen, Man over Boord, roergangeren, zeevast sjorren en voor oefening schip verlaten. Na 4 jaar Royal Navy, HMS Dryad, Command Team Training, mieters om weer op zee te zijn met een natte 7x50 kijker om de nek.
6 januari 80
Kustwacht Brandaris roept rond 2100 onze hulp in om een verdacht vaartuig te identificeren. Stikdonker, wind 2 Beaufort, zicht ruim 10 mijl. Schip verduisteren , extra uitkijk en navigatie officier op post. Worden door Brandaris richting schip gedirigeerd, naderen ongezien, ronden de wrakton met sterke stroom en plaatsen ons 10 meter achter visservaartuig, ontsteken de 2 seinlampen. Op Kanaal 16: “Visser, dit is HrMs jaguar, U wordt door mij verlicht, wat is Uw nummer?” Arme man schrok zich lam, dat vond ik knapvervelend. Het was de Katwijk 170, Anne Hillina, zeer onschuldig en kennelijk niet zo´n drugvisser wat in deze tijd nogal eens voorkwam.
7 januari 80
Binnenlopen Den Helder, sterke stroom uit oosten wind 6 BF uit oosten, zicht 500 yards. Toestemming om haven binnen te lopen. Juist bij het bereiken van de havenhoofden doemden over bakboord de zandzuiger en recht voor ons de Breeveertien op. Met z´n drieen bijna aangevaren en aan de grond. Havenofficier was daarna geen vriendje meer van mij.
8 januari 80
Sneeuw en windkracht 6. Routine ingevoerd van zigzaggen bij normale kruisvaart. Benedenschip, kombuis en oudste officier lusten mij rouw. Sleep oefeningen en RAS met HrMs Utrecht. `s Nachts de officier v/d wacht op verwarmingsplaat.
11 januari 80
OB oefeningen en schietoefeningen op gierschijf, met HrMs Freyer.
`s Avonds onze 20” koolspitsboog zoeklicht uitgeprobeerd door Fret te besluipen en zoeklicht op 50 yards ontstoken. Voor dat zoeklicht moet een extra hulpmotor opgestart worden. Fret was not pleased.
14 januari 80
Slechte dag. Een bemanningslid (Hans) overleed tgv een auto ongeluk.
Condoleance bericht, krans en brief geregeld. Persoonlijke bezittingen door OO van Pol + getuige verzameld en afgeleverd.
Tevens 10 mensen met buikgriep, waarvan 3 officieren. Schip had niet kunnen uitvaren.
16 - 18 januari 80
Bezoek aan Leith afgezegd,vooroefening en militaire begrafenis voor Hans in zijn woonplaats met scheepsdelegatie, tamboers en pijpers, gewapende wacht, vuurpeloton en politie. Emotioneel.
21 februari 80
Havenbezoek Chattam
Nauwe bedoening en 2x door sluizen. Heel voorzichtig manoeuvreren, pulserend het schip richten. Een opvarende ingesloten wegens winkel diefstal. Hoop tramelant.
27 februari 80
Sgt Verbindingsdienst, heel attent, onderschept rond 1900 een bericht van CZM aan Sweers: 3 russische vaartuigen in opmars naar Het Kanaal bestemming Oostzee. Sweers nabij Den Helder zou helicopter opleiding moeten staken en in opmars naar Het Kanaal gaan. Bij het uitplotten bleek dat de Russen rond middernacht binnen mijn bereik kwamen, waarop wij met spoedbericht ons aanboden zodat Sweers helicopter opleiding kon voortzetten en daarna ons joinen. Zo gezegd zo gedaan. Met hoge vaart – wel 15 knopen, doch voor de benedendekkers leek het wel oorlog – naar Het Kanaal gestoomd en tussen de zandbanken Sandettie en Buiten Ruytingen geplaatst. MPA en Valkenburg hielden ons op de hoogte van hun schaduw acties. Alle noordgaande schepen verduisterd genaderd, meegestoomd voor identificatie en daarna teruggeraced naar Sandettie lichtschip. Rond middernacht de Russen geidentificeerd en begeleid. CZM, Sweers en Valkenburg ingelicht. Sweers rond 01.30 inmiddels nabij Sandettie en hebben wij naar ons toe gedirigeerd Ten 0145 nam Sweers de surveillance over en namen wij een borrel op deze meesterzet van ons.
29 februari80
Dat was weer zenuwen.
Binnenlopen den Helder, sterke uitgaande stroom . Jongste Officier moest schip binnen brengen, doch stuurde veel te weinig op en de Malzwin ton vlak bij de ingang van de haven kwam als een motorboot naderbij. Oudste Officier (Leen Bos)gaf stoppen beiden, wat misschien beter was, doch ik greep in met flank vooruit. Het ging maar net goed en de JO zal nimmer de Havenlichten van de Havenas (191) vergeten.
4 maart 80
Luchtdoel schietoefeningen op de AM, bevredigend, in 1 uur tijd 160 rounds verschoten, doch in verband met hoge zeegang kon kanon 7,6 niet gebruikt worden.
Op de EW verlichtingsoefening, 10 rounds met 7,6 lichtgranaten. Aanbevolen positie: op 3 mijl, elevatie 20 graden, tempering 20 sec, 2 rounds. Daarna salvo van 8 rounds. Stikdonker en bloedlink voor de geschutsbemanning met deze zeegang. Safetylines.
9 maart 80
Schip van de Wacht, surveillance, dichte mist. Zeer veel gevaren, ´s nachts motoren routine A : 1900-2300 BB af (Korporaals konden dan rustig praten), 2300 – 0700 SB af (onder officieren rustiger slapen) . Manschappen hadden het beter? Kruisvaart 8.
Onderscheppen rond middernacht een bericht (?) dat de franse exocet Corvette “Commandant de Pimodan” een speelkameraad zocht, een Passex.. Boden ons wederom per urgente bericht aan met een compleet programma om berichtenverkeer kort te houden. CZM kon ons wel zoenen.
10 maart 80
1000 RV met Corvette Pimodan, leapfrog, RAS, seinoefeningen met seinlamp, sleepoefening en overgeven lichte lasten en personeel, tot 1700. Vervolgens een halve wiel goudse kaas met jonge jenever overgezet en kregen champagne Moët en een sortering franse kaas terug.
Allen tevreden,met eikelseinen aan elkaar, BDZ en CZM, Cherbourg, COMNORFLOT
`s Avonds een grote taart en een gezellige longroom avond, met bruisend muziek uit CAF. Well done Jaguar, Bravo Zulu.
18 maart 80
Passeeroefening Passex met britse HMS Arethusa, Sweers en Drenthe.
Onze taak was om Arethusa rond middernacht een doorvaart door een gebied te ontzeggen met Jaguar in vooruitgeschoven positie om Arethusa te verlichten.
De hele dag ons vermomd als visser, met kunstzeiltjes, verstoppen van kanon en mitralleurs 40 mm en achterop een mast met hulpzeil geconstrueerd. Onze navigator Cor Kroon ontdekte rond middernacht tussen de Placid Oilfield boortorens een onregelmatige manoeuvre van een schip en wij naderden als een visser met visserslichten en al. Naarmate we dichterbij kwamen, zagen wij een false ferry, vermeerderden onze vaart en op 1400 yards onderscheidden wij de hangar, de seacats, de VDS en ineens floepten alle lichten op Arethusa uit, te laat. Onze vijandsmelding eruit (Bingo) en 20 minuten later om 01.50 werd zij verlicht met 13 lichtgranaten. Dat de geschutsbemanning ondanks de lijflijnen niet overboord gespoeld is mag een wonder heten. Dat kwam vooral omdat Drenthe geen flets idee had wat er gebeurde en met woeste vaart de Noordzee onveilig maakte en het vooral het op ons gemunt had. Wat wij ook op kanaal 16 riepen, seinlampen op hem richtten en met flank ontwijkend heen en weer renden, zij bleef zigzaggen tot zij aan de horizon verdween, tot stomme verbazing van Sweers en Jaguar. Drenthe houdt kennelijk niet van vissers, maar verzond na afloop aan divisieoudste een summary met o.m de volgende woorden: “…jaguar was a good companion, she had the best part of the serial, tracking and identifying in an early stage the “admiral Arethuchevka”, disguised as a ferry from Placid oil field , and later she illuminated her with13 starshells…Drenthe stayed out of the picture and had a disappointing exercise with communication problems…” Niettemin lag volgens mij de brug van Drenthe te maffen als otters.
15 april 80
Kieler Kanaal
Tegen 0500 door lichtschip Elbe opgeroepen punt-streep, punt-streep, punt- streep ( 3x letter A = What Ship?), een uur later de zeeloods aan boord en rond 1000 , vlak voor de sluizen, zeeloods eraf, rivierloods aan boord. Jaguar erg gevoelig voor zijwind en havenroergangers : petje af, want ik zat vaak met gekromde tenen op de brug. Een hele dag bloemkolen voordat wij aan de andere kant het Kielerkanaal verlieten. Gaan verder in opmars naar Helsinki met een schaduwende Kondor bij ons.
16 April 80
Zuid west van eiland Bornholm in de Oostzee. Zicht 2 mijl, wind en sea state 1. Zeewater temperatuur 4,5 graden! Fret inmiddels bij ons gevoegd. Hoorden missile lanceringen (Styx missiles?), gaan erop af om de zuid. Oostduitse motortorpedoboot Kondor had ons al vanaf Kielerkanaal gevolgd. Passeerden een spionvaartuig (ELINT). Naderden ons met hoge vaart 3 oostduitse Fast Patrol Boats en kwamen agressief rond ons cirkelen. Verlegden koers naar het Oosten, voegde een Westduitse Fast Patrol Boat bij ons. De Oostduitsers trokken zich terug en Fret en wij verlegden koers naar Noorden en Fret kwam ten anker op de Platvoet. Jaguar meerde aan haar BB zijde af om gezellig samen in open zee te ontspannen en te smikkelen. Korporaal Hofmeester (Jan Verwey) van Jaguar besloot te gaan surfen met deze windstilte, dus zodiac met ziekenpaai te water en weldra wiebelde de korp op de plank. 3 keer in water gevallen . We lagen plat van het lachen. Daarna de Korporaal uit zee geplukt voordat hij bevroor. Fret daarna in opmars naar Zweden om zich met de Wolf samen te voegen.
18-21 april 80
Vlootbezoek aan Roenne (Bornholm, Deens eiland), als eerste Natoschip sinds 1946. De Russen hadden het eiland bezet en toen zij in 1964 het eiland verlieten was er een mondelinge overeenkomst dat Bornholm niet door Nato eenheden bezocht mocht worden, hetgeen ook gebeurde op 2 kleine noodgevallen na. Doch de Russen gingen in de jaren 70 een hardere lijn voeren en dat pikte de Deense Regering niet en werden wij als het ware de eerste probeersel. Geen problemen. Schip lag prachtig nabij haven ingang afgemeerd met Jaguarplak aan seindek gemonteerd, met jaguarvlag in de mast. Doch gedurende de nacht stak wind enorm op, water rees tot bijna over de kade, het was een nacht van waakzaam dommelen, en de eerste trossen braken. Vroeg in de ochtend toestand onhoudbaar, 4 trossen en 1 pols gebroken. Op het punt om losgeslagen te worden door windkracht 10. “Diesels bij” MK: kan niet CDT” “Waarom niet???” De smeerolie moet eerst opgewarmd worden” Mama mia, bíj die diesels en metéén, wij slaan zo los.” Dat hielp, de takenboeker flitste weg, beter manouevreerrol op post roepen. Trossen los (hoop verbrandde vingers) en liet ons met de storm mee verlijeren en zochten een beschutte uithoekje waar nog net een plaatsje voor ons was, doch wederom, tegen de wind in. Wat wij ook probeerden, de keesjes bereikten de wal niet, zelfs niet op 2 meter., sleepbootje ter grootte van een zodiac werd bijna geplet tussen ons en een visser, 2x anker laten vallen , kortom , puinhoop. Staat de OO van Pol naast mij te drammen, de Sgt geschutskonstabel Ypelaar…. Cdt, heeft U een momentje?… meerdere malen. “Sergeant, zie je niet hoe wij hier aan het klieren zijn, wat wil je????? Cdt, misschien kan ik de lijn schietgeweer gebruiken…” en keek mij vragend aan. Hij was mijn super-super reddende engel. In no time had hij de lijn over en dank zij de meerploeg en de militairen op de wal lagen we na een uur tijgeren muurvast afgemeerd. Stervenskoud! Ik moet nooit meer kattig zijn in spannende momenten.
25-30 april, vlootbezoek Helsinki.
Abdicatie Koningin Juliana, Koningin Beatrix.
Gedurende de vóóravond kwamen Fret en Wolf bij ons en gingen wij in kiellinie in opmars naar de finse Kust. Erg koud en hier en daar plakken ijs. Marine Kustwachtsleper Valpas, tevens ysbrekertje, voegde bij ons om ons te begeleiden en om te zorgen dat wij buiten de terrroteriale wateren bleven, want Finland was ook o zo voorzichtig met Rusland. Gedurende EW nam het slechte weer toe en vescheen steeds meer ijs. Wij konden in bleke maanlicht de Finse kust zien met de sneeuwvelden ervoor. Vervolgen parallel aan de kust de oostelijke opmars. Rond middernacht kwam bericht van amerikaanse ambassade dat zij tijdens een cocktail party van de russen te horen hadden gekregen dat de enorme kruiende ijsvelden nabij Talinn in Estland (Russisch) de mijnen en drijfboeien van anti – ozbtnetten losgeslagen waren en een ernstig gevaar voor scheepvaart vormden. Fret vroeg ons af of wij beter niet konden omkeren. Ik dacht dat bericht met opzet door de russen was losgelaten om ons bang te maken. Bovendien waren die velden ruim 10 mijl zuid van ons. Gaf de raad aan Fret om in mijn zog te varen, immers daar zouden geen mijnen zijn. Rond 0500 bereikten wij de rand van het pakijs en na consultatie met Valpas besloten we om de noord te gaan , het pakijs in, voor de laatste 14 mijl naar Helsinki. Wij vroegen om grotere ijsbrekers. Nog geen 10 meter binnen het ijs of een denderende klap deed de rest van de bemanning overeind springen, en nog eens , en nog eens: de eerste ijs schotsen. Het werd een marteling van 7 uren, ijsvelden werden dikker en dikker, de pers kwam per helicopter náást ons op het ijs landen voor de fotos! Geen ijsbreker voor ons, want er was een ijsbreker staking! Altijd goed om zoiets nog achteraf te horen. Bezoek aan Helsinki met 21 graden een grote happening met alleraardigste meisjes en vrouwen ( een briefje tegen mijn patrijspoort geplakt.”Hey you, you nice ship, kiss”) en een persoonlijk bezoek van President van Finland, de Heer Kekkonen nav de troonwisseling in NL. Stampvolle Open House. De terugreis was uiterst langzaam, Fret – schadevrij- ging alleen naar huis en werd voor zijn schadevrije passage gestraft met onze beurt Schip van de Wacht. Wolf bleef bij ons. BDZ was onaardig tegen mij, maar CZM (Hulshof) verdedigde mij en stelde voor dat de 2 kapotte schroeven van Jaguar à 56000 piek en 1 schroef van de Wolf à 33000 piek door het Rijk gedragen dient te worden. Daar kwam ik goed van af. Bericht aan Defensie en Buitenlandse zaken en Helsinki gestuurd met onder meer de volgende woorden: “Dit buitengemeen bezoek zal lang in onze herinnering bij blijven als zijnde van het allerbeste en uiterst zelden voorkomend…”
Na de reparaties, op 12 mei ,bericht van CZM aan Directeur Rijkswerf: “Dank zij uw snelle service, ysbrekers jaguar en wolf wederom vaargereed”.
13-16 mei 80
Na de reparaties in het dok, wachtten wij in Het Kanaal op de Flying Wilma, de winnaar van de specerijenrace Djakarta – Rotterdam, 23000 km, doch zij had 17 uur meer nodig dan de titelhouder, de clipper Kelso (63 dagen) sinds 1860. Het kostte ons toch wel moeite om de Flying bij te houden naar de finish nabij Sandettie bank, waar wij de officiele tijd afklokten op 15 mei, 16 H 18M 51 S Zulu. Daarmee had de schipper Gerard Dijkstra 5 records gebroken. Die van de Kelso zou nummer 6 zijn, goed voor 25000 gulden, kniesoor die daar op let.
Juni-juli 80 Kruisreis adelborsten met vlootbezoeken aan Stavanger(13-16 jun), Faeroes (20-23 jun), Swansea(27-29 jun en Dartmouth (4-6 jul) Faeroes was heel speciaal, vooral het bloedblad van de honderden potvissen was stuitend, de hele nacht bleef het licht schemerig en in Thorshaven hadden wij ineens gezelschap van het MS Prinses Margriet, opleidings schip van de Zeevaart school. Veel regen. Met hen na vlootbezoek wat oefeningen gedaan, heel gezellig. Swansea weinig van genoteerd, doch daarna hadden wij op zee een Bingo en tweede prijs winnaar zou 1 dag commandant zijn met gebruik kajuit en cdt in slaapverblijf en Caf. Daverend succes. Beslissing winnaar (KPL OD, TD?)was in 1 seconde gemaakt: Opnieuw ten anker en feestvieren. Mieterse dag, maar ´s nachts was mijn kooi voorzien van enveloppe…die ratten. Geslapen als een marmot.
Bezoek aan Dartmouth was OK, lastige afmeer manoeuvre met stroom in de rug,was aldaar lokale Carnaval en uiteraard het dominante Brittania Royal Naval College boven op de heuvel. Vroeg de nodige aandacht, zoals de zondags baksgewijs, waar van onze kant alleen maar aangewezen officieren-liefhebbers voor waren te vinden.
En vooral niet te vergeten dat in deze periode wij met 7 man minder voeren, deelnemers in de periodieke zeilwedstrijden (B2´s) waarbij Jaguar de eerste prijs in de wacht sleepte olv Kpl Smeets. Wat een spanning en wat een inspanning!! Door deze prestatie werden 7 man van Jaguar ( van een team van 9!) geselecteerd voor deelname Kielerwoche 1980 (21-28 juni), olv Kpl Smeets, voorts Ltz Barten, Sergeanten Fosse en Plugge, Kpl Drost en tijgers Lubken, Douma en van ´t Veld.
9 juli 80
Surveillance op 3 russische vaartuigen met Wolf en marine patrouille vaartuigen. Uiterst gecompliceerde en langdurige operatie, met afsplitsingen en rejoinen, fotoruns, een happening van middernacht tot 1300 . Jaguar in command, well done, team!
15 juli 80
Ouderdag Geslaagde en zowaar een zonnige dag. Nasie, cake, koffie, helicopters, 40 mm, zodiacs, man overboord. tjokvol.
28 augustus 80
As verstrooien op zee. Vlag halfstok, 1 minuut stilte, urn zo dicht mogelijk bij zee oppervlak in verband met verstuiven, bloemen te water, familieleden en scheeps deputatie op halfdek. 5 mijl uit de kust en matige wind, wervelend, zodat de verstrooiers aan lijzijde toch grijs bestoven overeind kwamen. Tafelgesprekken over kinderen, woonplaatsen, jeugd herinneringen, tuin, tourisme etc.Gedrukte stemming. Uitreksel journaal naar Crematorium.
4 september 80
Voor-inspectie van CFREGRON (Ktz Leeflang)
Hele bedoening, maar wij zijn de besten nietwaar? Allerlei examens zoals noodsturen, man over boord, mistnavigatie, sloep varen, inspectie schoonschip en meer van die ellendige dingen. CFREGRON zeer tevreden: bevel bijzonder aantrekkelijk uitgevoerd, keurig onderhouden schip, klemtoon op veiligheid, goede Oudste Officier, goede officieren en happy bemanning.
10 september 80
IJmuiden, vergeten wat wij daar deden
13 – 15 september
Exercise Teamwork, Jaguar ingedeeld in squadron duitse MTB¨s met havenbezoek aan Wilhelmshaven na een uiterst gecompliceerd nachtelijke opmars op de duitse approaches afgebroken te hebben (veiligheid eerst!!) en op 20 september havenbezoek aan Esbjerg.
18 september 80
Vlootbezoek aan Felixstowe Een ongelofelijk benauwd haventje met een zeer smalle doorgang. Niettemin mijn mooiste manouevre, mensen op de wal aplaudiseerden, Jaguar leek de Queen Mary wel, zo inmens groot was het in dat lucifersdooje. Bij metingen aan boord van jaguar is gebleken dat cafetaria, gouden bal en slaapverblijf onderofficieren zich in de gevarenzone van het gehoorveld ( 85 dB en hoger)bevinden bij vaarten van 11 knopen of meer. Onder officieren blootgesteld aan lawaaidoofheid.
17-20 october 80
Vlootbezoek Haugesund. Zeer bijzonder, stad met hoogste misdaad doch wel gevoetbald tegen vrouwen elftal, vergeten wie gewonnen heeft. Onze tijgers waren ondermeer Oscar de dokter, Kpl HofmVerwey, Kpl kok Joop, Kwmr Kattevilder, Kpl seiner Peter Flanderijn, Ltz John Kleywegt, Kpl Schrijver ferry Willemsen, Kpl Piet Spaans, Korp Bott Dirk, Kpl Tlg Wetering, Kpl Mach Patty enz. Daarna Disco, ja,ja
Haugesund erg populair bij de crew en tijgers erg populair in Haugesund.
23 – 27 october 80
Vlootbezoek aan Leith., haventje van Edinburgh. Zeer succesvol en eveneens geliefd bij bemanning. Leith zelf wat verpauperd. Zoals normale routine was Jaguar altijd geilumineerd met strengen lampen in mast en breezijde tot middrnacht. Een moeder vertelde mij dat haar ernstig zieke zoontje vanuit zijn bed met veel plezier naar de verlichte Jaguar keek. Beloofd aan moeder dat vanaf dat moment de lichten blijven branden tot zons opkomst met een mooie foto van Jaguar voor die stakker.
30 october 80
Houden spatschijf oefeningen met de Royal Airforce, en golf na golf van Bucaneers die vanuit Lossiemouth on the deck over ons heen scheurden. Laatste maal dat zij opereerden vanuit Lossiemouth. Indrukwekkend. (De eerste keer voor mij was in 1962, vliegkampschip HrMs Karel Doorman. Onze boordvliegers hadden aan de bar in Lossiemouth opgeschept dat de Bucaneers onder water moesten vliegen, want de Doorman zou hen op 60 mijl uit de lucht plukken De volgende dag op zee kruiste de Doorman met 50% van de bemanning op de uitkijk, visueel en electronisch, uren lang in stralend weer. Nadat de eerste golf bucaneers ongedecteerd denderend over het vliegdek gescheurd hadden, werd geschrokken alarm gegeven. Maar meer officieren kwamen niet op post, want , ik geloof, rond de 30 officieren en 2 hofmeesters van de longroom stonden te keuen voor de toiletten tgv rijsttafel van gister)
31 oktober 80
KPL Hofmeester Jan Verwey bevorderd tot Sergeant. Heeft afscheid van Korporaalsverblijf intens beleefd en werd rond middernacht op brancard vastgebonden via tussendek, trappen en luiken naar O.Offciersverblijf gezeuld onder grote en vrolijke belangstelling van de rest van de bemanning. Schipper vd Hoff, Sergeanten Ypelaar, Grinwis, vd Sluis en Majoor Machinist de Bruin stonden handen wrijvend de jongste aanwinst op te wachten.
1 november 80
Passex met franse fregat “maitre le Bihan” met de gebruikelijke oefeningen.
“C`etait un plaisir et un honneur d`exercer avec tel batiment beau et capable …”
11 november 80
Grote inspectie door Cfregron met 9 officieren, 9 onderofficieren en 1 Kpl
Teleurstellend vergeleken met 4 september. Geen inspectie sfeer, matte stemming van bemanning… oja, denk aan woorden commando overdracht, niet praten over minder goede resultaten Uitgebreide verweerschrift geschreven, beginnend met “ ..U bent getuige geweest van HrMs Jaguar op haar hoogtepunt in september èn als in de situatie zoals vandaag. Beide inspecties overspannen nagenoeg een periode van 11 operationele weken, waarin slechts 10 dagen voor onderhoud èn compensatie was opgenomen, wij hebben eruit gehaald wat erin zat ondanks het vele slechte weer, vele reparaties op zee (300 manuren!!), 5 weekends op zee, 45 vaardagen, 3x schip van de wacht, 5 buitenlandse havens met 30 % overplaatsingen van goed personeel. U had gelijk, de bemanning reageerde lauw, de fut was eruit….”. Wàt zeg ik, wij waren kapot!
12 november 80
Sleepoefeningen. Banckert sleepte ons, doch schaarde en kwam de tros klem . Wij startten de motoren en kropen achter hem en door de hoge deining zagen we op een moment dat niet de schroeven, doch het roer van Banckert de tros had gepakt. Vroegen aan haar Bakboord aan Boord en zo kwam tros vrij.
15-17 november 80
Schip van de wacht . Grote storm, schuilen op ankerplaats op de rede van Den Helder, in 14 meter water 7 stukken gestoken en nog stond anker snaarstijf. Motoren gestart en de nacht met 1 schroef op 1/3 ons in positie gehouden. Windkracht 10-11.
10 december 80
Degaussing te Portland, vlakstrijken van scheeps magnetisch veld
16 december 80
Hoistex met Lynx, hijsoefeningen in stromende regen op de rede van Den Helder. Bij gebrek aan liefhebbers ben ik met jekker en al gehesen . Kleddernat.
21 december 80
Laatste nacht voor mij aan boord, rustig ten anker op de rede. Middernacht, altijd maar weer middernacht. Brandaris meldt een vreemde coaster. Rijkspolitie vroeg om assitentie, anker op en met full Molengat in, bijna omvergevaren door een snurkende visser, Coaster ten 04.30 onderschept met behulp van vuurtorens Brandaris en Kijkduin. Bleek de Eendracht uit Ysselmuiden. Ongelofelijk, mijn eerste nacht en laatste nacht a/b van Jaguar precies hetzelfde.
23 december 80
Overgeven bevel aan Ltz 1 Bakker. Van Lou Wilbrink kreeg ik houten kistje met oorlogswimpel, de jongste matroos bood mij een TV aan onder goedkeurend oog van o.a. Pim van Wijngaarden,Arie Bakker, Tom Boin, van Dijk, van Gerven, van Heemskerk, Jansen, Spanjaart enz te gek om los te lopen., en een fruitmand voor mijn echtgenote, héél attent plus attenties van Onder Officieren en Longroom. Ik bood de bemanning een grote foto op plank aan die ik in Helsinki van de 3 roofdieren had gemaakt, mijn favoriete foto, voor het CAF.
PS Allen, allen hartelijk dank en vooral ook de officieren niet vergeten, zoals enkelen in willekeurige volgorde Oudste Officier Leen Bos, HTD Bernard Barten, Navigator Cor Kroon, tijgers John Kleywegt, Dick van der Ham, Klaas Biesma, Boelema, Schenkels, Roldaan, en Dirk Rotgans (van Smits) en nog een paar.
Het was mieters, een briljante mijlpaal in mijn leven.
Over 2 weken meld ik mij in Den Haag voor het volgen van een jaar Hogere Krijgsschool.
Het gaat U allen goed, Vaya con Dios.
Madrid, 4 october 2007
Samengesteld op verzoek van Pim van Wijngaarden, oprichter website Hrms Jaguar f822.com, nadat vanuit NL mij werd medegedeeld dat ik op internet “gezocht” werd en ik mij keurig afgemeld heb, zijnde in leven.
1981 – Hogere Krijgsschool
1982-1984 Marinestaf den Haag
1984-1986 Commando HrMs Piet Heijn
1987-1988 Commando HrMs de Ruyter
1988 -1992 Militaire Attaché te Madrid
JG van Ham, Ktz bd